familie·Moederschap

Er is er één jarig en ik ben alleen

Nee, het is vandaag niet mijn verjaardag. Mijn zoon is vandaag 9 jaar geworden. En het is voor mij de eerste verjaardag waar ik niet bij ben. In dit artikel deel ik met je wat dat met mij doet en hoe ik zijn verjaardag alsnog ga vieren zodra hij bij mij is.

Om en om het jaar

Vorig jaar was mijn zoon bij mij. En toen hadden we een geweldige verjaardag met alle lieve vrienden en een deel van de familie om ons heen. 8 jaar en dat konden we gewoon vieren. In mijn veronderstelling hadden mijn ex en ik afgesproken dat onze zoon volgens schema op zijn verjaardag bij de moeder zou zijn waar hij de hele week al was. Dat zou betekenen dat mijn zoon dit jaar nog bij mij zou zijn en dan zes jaren bij mijn ex. Maar blijkbaar hadden we het toch anders afgesproken met als gevolg dat mijn ex graag wilde dat mijn zoon dit jaar bij haar was. Mijn eigen familie kwam gisteren al voor de verjaardag van mijn zoon vanuit Assen naar Landgraaf. We hebben gisteren dus taart gegeten, de verjaardag gevierd en zijn met zijn allen uit eten gegaan naar het Hert va Woabich. Het was een super gezellige dag zo voorafgaand aan de verjaardag.

Afbeelding van Artturi Mäntysaari via Pixabay

Stil en alleen

En vandaag is mijn zoon dan echt negen jaar geworden. Ik heb net nog maar een stuk taart gegeten dat over was van gisteren. Want ja, een geboortedag moet je toch een beetje vieren. En zoals elk jaar heb ik ook dit jaar weer een gedicht voor mijn zoon geschreven. Dat gedicht heb ik op Facebook geplaatst met een foto van hem erbij. Stilstaan bij deze dag doe ik toch wel, want ik weet nog als de dag van gisteren hoe 26 februari 2014 verliep. En dat moment dat ik mijn zoon voor het eerst vast kon houden en op mijn borst kon leggen, dat moment is simpelweg onbetaalbaar. Wat dat betreft is dit jaar dus net als alle voorgaande jaren, behalve dan dat het feestvarken zelf niet thuis is. De “9” die ik voor het raam had hangen voor de visite gisteren heb ik er maar voor weg gehaald. Die heb ik binnenkort nog een keer nodig.

Twee feestjes

Want over twee weken dan vier ik zijn verjaardag nog een keer. Dan met familie en vrienden hier uit Landgraaf en omstreken. En dan vieren we maar dat mijn zoon negen jaar en twee weken is geworden ofzo. In elk geval vindt mijn zoon het wel grappig dat hij bij mij twee keer zijn verjaardag mag vieren. Tja en voor hem doe ik natuurlijk alles. Dus dat betekent dat deze mammie over twee weken alweer taarten mag gaan maken voor de visite van dan. Want zelf maken is nog altijd goedkoper dan kopen. En lekkerder vind ik zelf.

Hoe ga jij om met een gescheiden verjaardag?

4 gedachten over “Er is er één jarig en ik ben alleen

  1. Helaas weet ik er sinds 2017 alles van.
    Om en om hebben wij de verjaardag van onze dochter, niet ieder jaar dezelfde ouder. Dat betekent feest voor of na haar verjaardag mocht deze dan bij papa zijn. Net hoe het uit komt en er is altijd een mouw aan te passen. Wat dat betreft komen wij als ouders er wel makkelijk overeen.

    De verjaardag waarop ze niet thuis is, blijft lastig maar de gedachte dat ze het net zo leuk heeft en (soms) leuker ivm meer bezoek en meer familie is een troost.

    Ze heeft 2x haar verjaardag en 2x zoveel liefde in 2 huizen.

    Geliked door 1 persoon

  2. Wij hebben Michelle zelf laten kiezen bij wie ze wil zijn op haar verjaardag en ze heeft ervoor gekozen om altijd op de dag zelf bij mama te willen zijn. Dat staat ook zo in ons convenant zo vastgesteld. Achteraf is mijn ex het daar niet mee eens maar hij heeft het zelf voorgesteld om Michelle te laten kiezen en nu wil hij het liever terug laten draaien maar dat wil Michelle zelf niet en ik vind belofte maakt schuld dus hij liet zich er maar bij neerleggen. Had hij zich moeten bedenken voordat hij het voorstelde en het door de rechter goedgekeurd werd is mijn mening.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.